PLAN SPOTKAŃ ADAPTACYJNYCH DLA RODZICÓW DZIECI ZAPISANYCH NA ROK SZKOLNY 2024/2025
23. kwiecień 2024 – (wtorek) godz. 17:00 –SPOTKANIE Z NAUCZYCIELKAMI
Temat: PRAKTYCZNE POZNANIE PEDAGOGIKI WALDORFSKIEJ
7 maja ( wtorek )- 28 maja ( wtorek ) -SPOTKANIE Z NAUCZYCIELKAMI
we wtorek : 7 ,14,21,28 maj od godz. 11.00 – 12.00
w piątek : 10,17,24 maj od godz. 13.00 – 14.00
Można przyjść z dzieckiem do ogrodu przedszkola pod warunkiem
bezdeszczowej pogody. Dziecku powinna towarzyszyć osoba dorosła
18 czerwca 2024 ( wtorek ) godz. 17:00 –SPOTKANIE Z NAUCZYCIELKAMI
Temat: ADAPTACJA DZIECI DO PRZEDSZKOLA
29 sierpień 2024 ( czwartek ) godz. 16.00–SPOTKANIE Z NAUCZYCIELKAMI
spotkanie dzieci, rodziców z nauczycielami , omówienie pierwszych dni w przedszkolu
(prosimy o przyniesienie podpisanej wyprawki)
KŁOPOTY ADAPTACYJNE DZIECI – JAK IM ZARADZIĆ ?
Dlaczego dzieciom tak trudno przystosować się do przedszkola?
W tej sprawie wiele jest nieporozumień. Warto więc poznać wyniki badań dotyczących tego problemu. Okazuje się że:
- Nie ma wyraźnego związku pomiędzy przystosowaniem, a wiekiem dziecka. Pięcio- sześciolatek idąc po raz pierwszy do przedszkola może podobnie rozpaczać jak trzylatek. Nawet pierwszoklasista ma spore kłopoty z przystosowaniem się do pobytu w szkole.
- Dziewczynki lepiej przystosowują się do przedszkola niż chłopcy. Co więcej u chłopców, którzy źle znoszą konieczność chodzenia do przedszkola, częściej występują poważne zaburzenia np. w postaci nawrotu moczenia się.
- Stwierdzono związek pomiędzy przystosowaniem się dziecka, a przebiegiem jego rozwoju. Jeżeli dziecko rozwija się normalnie i nie było komplikacji w chwili porodu, lepiej przystosowuje się do przedszkola. Dlatego tak ważne jest ustalenie psychologicznego życiorysu dziecka.
- Brak wyraźnego związku pomiędzy poziomem rozwoju umysłowego dzieci, a ich przystosowaniem się do przedszkola. Dotyczy to oczywiście dzieci, których rozwój umysłowy mieści się w granicach normy. Wynika z tego, że kłopoty adaptacyjne może mieć dziecko błyskotliwe, o świetnych możliwościach intelektualnych, jak i przeciętnie rozwijające się dziecko.
- Nie stwierdzono wyraźnego związku pomiędzy warunkami bytowymi rodziny, a przystosowaniem się dzieci do przedszkola .
- Również status społeczny rodziny nie przesądza o przystosowaniu się dziecka do przedszkola.
- Wyniki badań nie potwierdzają powszechnego sądu, że jedynacy gorzej przystosowują się do przedszkola.
- Badania wskazują jednak na wyraźny związek pomiędzy przystosowaniem się małego dziecka do przedszkola, a środowiskiem, w którym było do tej pory wychowywane i systemem wychowawczym stosowanym przez rodziców.
Jeżeli dzieci są wychowywane w sposób racjonalny, to zakres trudności w przystosowaniu się jest wyraźnie mniejszy, a zaburzenia w reakcjach emocjonalnych i funkcjach życiowych są zdecydowanie słabsze. Gorzej jest dzieciom wychowywanym zbyt liberalnie i mających nadopiekuńczych rodziców. Przeżywają one poważne trudności w przystosowaniu się i silniej reagują zaburzeniami zachowania.
RADY DLA RODZICÓW NA PIERWSZE DNI POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Pójście do przedszkola jest pierwszym krokiem do samodzielności, dlatego powinniśmy dołożyć wszelkich starań , aby dla każdego dziecka te ważne doświadczenia społeczne były pozytywne. Przystosowanie się do nowych warunków, nieznanego środowiska nie jest łatwe i może być długotrwałe. Dlatego nasz program adaptacyjny skierowany jest do dzieci i rodziców, aby jak najbardziej przybliżyć pracę przedszkola, by rodzice poznali wszelkie aspekty życia przedszkolnego. Rozłąka z rodzicami, zwłaszcza z matką, jest dla wielu dzieci bardzo trudna. Widoczne to jest w reakcjach towarzyszącym dzieciom- niektóre płaczą, inne stawiają opór. Po pewnym czasie dzieci przekonują się ,że przedszkole nie jest takie straszne i można spotkać miłe osoby i dobrze się bawić.
Czyniąc przedszkole miejscem przyjaznym dla swoich dzieci prosimy przestrzegać pewnych zasad:
- Pomóc mu przyzwyczaić się do warunków przedszkolnych (dni adaptacyjne)
- Nie przeciągać pożegnania w szatni; pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź
- Nie zabierać dziecka do domu kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić
- Nie obiecywać ;jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz, kiedy będziesz odbierać dziecko możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może być to forma przekupywania
- Kontrolować się co mówisz. Zamiast; już możemy wracać do domu, powiedz teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
- Nie wymuszać na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.
- Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze postarać się żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są mniej bolesne.
- Pamiętać żegnać i witać swoje dziecko zawsze uśmiechem.